torstai 10. maaliskuuta 2016

"What happens in Italy, stays in Italy" - loma!

Viime viikolla lomailtiin roadtripillä Italiassa! Reissukuulumisten päivittämiseen ei ole kuitenkaan ollut enää hirveästi aikaa, sillä kurssihommat alkavat toden teolla viedä mukanaan. Tuliaisena itselleni sain kaamean flunssan, jota voin käyttää nyt tekosyynä skipata varhaisaamun tenttiinluvut.

Italianmatka oli sanalla sanottuna eeppinen, niin hyvässä kuin pahassa..! Mikään ei sujunut kuin unelma, mutta porukka oli ihan huikea ja paikat mahtavia. Bussissa tuli istuttua useampi kymmen tuntia, öitä nukuttua aivan liian vähän ja kilometrejä käveltyä varmaan sata. Välillä oli hyvä sää ja Vatikaanissa aurinko suorastaan poltti kasvoja, välillä päästiin ihmettelemään ukkosta ja raekuuroa Colosseumin kaariholvien suojissa. Matkaan lähdettiin kampukselta sunnuntai-iltana ja ajettiin bussilla koko yö Saksan ja Sveitsin halki Milanoon.

Sen kerran kun menomatkalla nukuin, heräsin näihin Alppimaisemiin!

Päivä 1: Milano

Milanossa päästiin tuntemattomien ryhmäkuvaan, pulujen hyökkäyksen kohteeksi ja join supersöpön take away -espresson. Kaupunki oli tuttu ja päivä kuluikin melko rennosti nähtävyyksiä kierrellen, vaikka yksi kaveri saatiinkin kadotettua ja Da Vincin Viimeistä ehtoollista en päässyt taaskaan katsomaan. Kolmas kerta toden sanoo? Oltiin perillä aamulla, illalla päästiin hostelliin ja illalliselle.

Päivä 2: Rooma!

Roomaan saavuttiin tiistaina myöhempään kuin oli suunniteltu. Lisäksi yhden hostellin sijaan meidän piti etsiytyä kaikkiaan kolmeen eri majapaikkaan, joten loppupäivän ohjelma meni sitten uusiksi. Olemattoman ruokailun voimin lähdettiin illaksi kiertelemään keskustan nähtävyyksiä (meidän hostellin porukalla kesti tunti seikkailla tiemme tapaamispaikalle, mutta tulipa nähtyä enemmän!) ja tsekkaamaan paikalliset ESN -bileet keskellä katua.

Pantheon

Fontana di Trevi. Kävin heittämässä tietysti kolikon lähteeseen, tämä tarkoittaa ikuista rakkautta ja sitä, että palaan vielä!

Espanjalaiset portaat remontin kynsissä. Kaupunkikierroksen ja päivän ainoana ateriana toimineen italialaisen pikaruuan jälkeen mentiin pienemmällä porukalla pubiin ja sieltä ESN -bileisiin, jossa tutustuttiin myös joihinkin hollantilaisiin. Myöhemmin seikkailtiin taksilla hostellille.

Päivä 2: Vatikaani

Katoa kavereilta Roomassa: check.
Tee se toiste saman vuorokauden aikana mutta pahemmin: check!

Eli, päivän agendana oli visiitti Vatikaaniin! Aurinko paistoi koko päivän kirkkaalta taivaalta, taisi olla reissun lämpimin päivä. Saatiin edellisenä päivänä tietää, että paavi pitää tuona aamupäivänä audienssia ja turvatarkastuksesta päästyämme huomattiinkin, että siellähän se on edelleen! Puhetta ei ehditty enää kuulemaan, mutta näinpä muuten paavin. Sitten erkaannuinkin vähän hotellikämppiksistä, koska menin muiden kanssa jonottamaan Pyhän Pietarin katedraaliin. Tajuttiin vain jossain vaiheessa, että minulla on hotellihuoneen avaimet ja seurani pojat olivat eri hostellissa... Ja puhelimet eivät toimineet. Päivä kului Vatikaanissa ja sen lähistöllä, illalla saatiin vihdoin yhteys huonekavereihini ja päästiin hostelleihin ennen illanviettoa. Roomassa oli ihanan helppoa kulkea metrolla, vaikka keskiviikkona jouduttiin jäämään parista pois ihan vain siksi, että ne olivat niin järkyttävän täynnä jo valmiiksi.

Menossa sisälle!

Musei Vaticani ja Sikstuksen kappeli sen yhteydessä oli todella upeaa nähtävää, suosittelen!

Itsellänihän oli nilkka paketissa koko reissun ajan, mutta ei paljoa menoa haitannut.

Pyhän Pietarin katedraali, ehdottomasti näkemisen arvoinen.

Vatican by night

Illalla koin ensikohtaamiseni Colosseumin kanssa, eikä se ollut ollenkaan hullumpi! Meille järjestettiin pub crawl kolmessa eri pubissa, joista ensimmäisessä oli happy hour ja paljon pitsaa. Tämähän tarkoitti sitten sitä, että ilta oli pitkä, eeppinen ja seuraava päivä vähän väsynyt.. toisella katoamisella viittaan näihin kemuihin, mutta alles gut!

Päivä 3: Colosseum

Torstaina herättiin jälleen ajoissa läheiseen kahvilaan aamiaiselle, missä saatiin ilmaiset kahvit ja pullat. Leivät piti ostaa itse, mutta nutella-croissantilla ei kovin pitkälle pötki. Suunta kohti Colosseumia ja Rooman historiallista aluetta!

Historiafriikin haavelistalta on nyt ruksittu aika paljon!

Viimeinen ilta Roomassa all you can eat antipasto -illallisella

Päivät 4-5: Matkustamista, Venetsia ja lisää matkustamista

Viimeisen päivän eli perjantain aamuna herättiin epäinhimillisen aikaisin hostelliemme uumenista laittamaan kamat kasaan ja jatkamaan unia monen tunnin matkalle Venetsiaan! Bussin takaikkunasta oli hyvä napata salakuva Italian aurinkoisesta maisemasta. Sinne jäi ihana Rooma..

Venetsiaan saavuttiin vasta iltapäivällä, reissun ensimmäinen ja ainut lähes aikatauluton ja suunnitelmaton päivä ja ilta kului siellä oikein rattoisasti. Oltiin jo sen verran väsähtäneitä jatkuvasta menemisestä, että päätettiin vaan tsillailla ja kuljeskella ympäriinsä! Ensin tietysti etsittiin lounaspaikka, joka osoittautui kauhukuvista ja spekulaatioistamme huolimatta ihan hyväksi ja edulliseksi.

Kaveriporukalla mentiin, niin kuin melkein kaikki muutkin, ja hypättiin gondolin kyytiin! Kannatti, porukalla ei  ollut edes kallista (reilu 13 euroa/hlö). Se olikin ainut tavoite koko päivälle, ajelun jälkeen jatkoimme samalla jengillä rentoa kävelemistä ristiin rastiin Venetsian pikkukatuja :) Entuudestaan tuttu Venetsia oli hyvin kaunis myös pimeän laskeuduttua! Ehdimme nauttia rakkauden kaupungista iltavalossa hyvän aikaa, kunnes oli aika lähteä kotimatkalle. Bussi starttasi myöhään illalla ja matka jatkui aina lauantai-iltapäivään saakka. Väsynyt mutta totta kai onnellinen!

Tässä vielä kuvat kaikista jäätelöistä (Milano-Rooma-Rooma-Venetsia), jotka vajaan viikon aikana söin. Pizza- ja gelato-dieetin jälkeen oli ihan mukava toisaalta palata arkeen. Täytyy silti sanoa, että etenkin Rooma ja Nutella gelato veivät sydämeni, joten takaisin on pakko palata! Italy, you still have my heart.